Markus, 27 år

Studerer:
Historie Vg2/Vg3

I tillegg til å ta fag på ASK gjør jeg egentlig ikke så veldig mye. Vært fullt fokus på studiene. Foruten om tiden som går til å lese på historiefaget, liker jeg å gå tur i byen og tilbringe tid med samboeren min. 

Jeg ønsker å ta en bachelor i Organisasjonspsykologi, HR og ledelse på BI. Trenger bare historie og norsk for å komme inn med 23/5-regelen. Tar opp fag som privatist siden jeg var mye plaget med psykiske lidelser når jeg gikk på skolen og fikk dermed ikke godkjent vitnemål grunnet fraværsgrensen på vgs. 

Markus sine fag: 

Historie Vg2/Vg3

Kort, presist og lærerikt 

- Studieopplegget på ASK har vært helt fantastisk. Måten jeg studerte på var først å lese det som var anbefalt i forkant av videoundervisningen. Deretter så jeg selve videoundervisningen og tok notater underveis direkte fra ASK sitt notatfelt. Disse notatene var det jeg brukte som forberedelse for å svare på oppgaven jeg fikk på privatisteksamen. Det at videoene var så korte gjorde det lettere å komme gjennom dem. Jeg har prøvd nettstudier på Sonans tidligere og der var undervisningen ofte på godt over 1 time per video, og det gjorde at det kunne til tider være vanskelig å følge med.

- Studieplanleggeren satt en grei start på hvordan jeg skulle strukturere hverdagen for å komme meg gjennom faget i tide til eksamen. Det å få en pekepinn på når ASK mente jeg burde være ferdig med visse deler av pensum, gjorde at jeg kunne strukturere hverdagen mere nøye basert på disse tidsfristene. Men den kunne gjerne vært mer detaljert.

Lesedager vs skrivedager

- Hvordan jeg strukturerte studieuka mi, kom litt an på hvor stort hvert tema var. Dersom det var mye å lese og flere videoer å se gjennom, satt jeg det opp slik at feks mandag gikk til lesing i historieboken om 1. og 2. verdenskrig og tirsdag til å se videoundervisningen og ta notater. Det å skille mellom det som var lesedager og skrivedager gjorde det enkelt for meg å komme gjennom pensum på en effektiv måte. Det ble det mer oversiktlig for min egen del og jeg følte at jeg fikk mye ut av det. Det å være godt forberedt før videoundervisningen var personlig en nødvendighet for å forstå faget best mulig. Har hatt stort fokus på faste rutiner, så jeg sto opp rundt kl 9 for å ha tid til diverse og startet å lese kl 12. Enten så leste jeg på hybelen eller i lesesal. 

Prøvemuntlig ga selvtillitsboost

- Jeg gjennomførte prøvemuntlig før eksamen og for meg var det ufattelig viktig. Da fikk jeg virkelig føle på alvoret og testet meg skikkelig i trygge omgivelser. Når jeg da skulle ha privatisteksamen var jeg ikke bare forberedt faglig, men også mentalt forberedt på hva jeg hadde i møte. Dette hjalp veldig på nervene og usikkerheten jeg hadde. Det at prøvemuntlig gikk så bra som den gjorde ga meg også en god selvtillitsboost før privatisteksamen og jeg ble mye mere trygg på meg selv.

Strukturere studiehverdagen etter egen klokke  

- For meg var det veldig fint å kunne organisere hverdagen etter min egen klokke. Det har aldri for min del vært tvil om mine faglige kunnskaper, der fraværsgrensen var det som førte til at jeg sitter i dag uten vitnemål. Så jeg har stortrivdes med all den friheten som følger med det å ikke være tvungen til å gå på en skole for å bestå fag. 

Etter å ha fullført privatisteksamen er jeg fornøyd for å si det mildt. Jeg hadde som mål å bestå, men endte opp med en 5'er i Historie Vg2/Vg3.