Studievilkår for privatister i ASK
1. Hva vilkårene gjelder
Disse vilkårene gjelder når du bruker undervisningsopplegget i ASK. Opplegget eies av ASK Undervisning AS («ASK" eller "vi"), organisasjonsnummer 915 017 096, postadresse Søndre Tollbodgate 7, 9008 TROMSØ. Når du tar undervisningsopplegget i bruk går vi ut fra at du har lest disse vilkårene, og at du er over 18 år og bosatt i Norge. Er du under 18 år, må avtale inngås med foresatte. Er du ikke privatperson må du inngå en egen bedriftsavtale.
2. Om ASK Undervisning
ASK Undervisning inneholder undervisningsopplegg med videoer, tekster, oppgaver og annet innhold. Hvor mange videoer, oppgaver og opplegg som er tilgjengelige pr fag vil variere. Undervisningsopplegget er tilgjengelig for flere typer enheter og operativsystemer (mobil, PC, pad osv), og du kan benytte et begrenset antall enheter til enhver tid. For privatister med semesteravtale inkluderer undervisningsopplegget online oppfølging fra faglærer via fagforum samt retting og tilbakemelding på innleveringer. Faglæreroppfølging tilbys ikke i perioden fra 20. juni til 20. august og fra 15. desember til 5. januar.
3. Bruk av undervisningsopplegget
Undervisningsopplegget er for privat bruk og kan bare brukes av deg personlig. Du kan ikke dele passord med andre, videreselge eller bruke undervisningsopplegget kommersielt. Det er ulovlig og straffbart å skaffe seg uautorisert tilgang til undervisningsopplegget (hacking), å kopiere innhold for annet enn privat bruk samt å dele innhold med andre.
4. ASKs ansvar for undervisningsopplegget
ASK er ansvarlig for alt innholdet i undervisningsopplegget og for at undervisningsopplegget virker. ASK er ikke ansvarlig for feil ved internettforbindelsen eller feil på enheten du bruker. Oppdager du feil i undervisningsopplegget er det fint om du kontakter vår kundeservice.
5. Elevens ansvar
Som elev på ASK så er du ansvarlig for å sette seg inn i skolens avtalevilkår og plikter å overholde disse. Når du kjøper fag eller kurs så er du selv ansvarlig for at fagene du har kjøper gir de rette fagkombinasjonene som du trenger for å oppnå ønskelig kompetanse.
Før du inngår en avtale om kjøp av fag fra ASK Undervisning, plikter du selv å forsikre deg om at du er kvalifisert til å få lån/stipend fra Lånekassen, dersom skolepenger skal finansieres med dette. Avslag fra Lånekassen gir deg derfor ikke fritak fra ordinære oppsigelse- og avbruddsregler.
Som privatist er du selv ansvarlig for å melde deg opp til riktig eksamen, og må selv kontrollere at eksamener ikke faller på samme tidspunkt.
6. Registrering av personopplysninger
Når du registrerer deg første gang må du oppgi riktig kontaktinformasjon - navn, personnummer, e-post og mobilnummer. Vi vil også registrere opplysninger om utstyr og IP-adresse, samt hvordan du bruker undervisningsopplegget når du er innlogget. Dette gjør vi for å forbedre ASK og tilpasse innholdet til dine vaner og interesser. Vi vil også koble sammen de opplysningene vi registrerer med offentlig tilgjengelige opplysninger. Vi deler bare informasjonen med andre hvis det er nødvendig for å levere undervisningsopplegget, og ellers bare når du har samtykket til det. Alt om hvordan ASK registrerer, deler og bruker dine personopplysninger, og hvordan du går frem for å endre på dette, finner du i våre retningslinjer for personvern.
7. Betaling
Vi har forskjellige typer betalingsmåter. Etter avtaleinngåelse vil all informasjon om avtalen og hvordan du betaler være tilgjengelig på Min Side.
Du kan inngå en avtale som gjelder for et eller flere semester (to semester utgjør et helt skoleår). Tegner du avtale før semesterstart, betales et mindre avdrag på forhånd, og resten forfaller ved oppstart av semesteret. Tegnes semesteravtale etter at semesteret er begynt, betales hele beløpet på bestillingstidspunktet. En semester- eller helårsavtale er bindende, det vil si at avtalen ikke kan sies opp, og innbetalte skolepenger refunderes ikke.
For alle avtaletyper gjelder det at betaler du for sent, kan vi kreve gebyr og forsinkelsesrente, og vi kan sperre tilgangen inntil du har betalt. Betaling gjøres på Min SIde eller det vil gjøres som trekk på det registrerte bankkortet. Dersom det ikke er dekning på konto på trekk-tidspunktet for hele avtalens verdi, forbeholder vi oss retten til å trekke et mindre beløp til delvis dekning av skolepengene.
Ved fortsatt manglende betaling vil innlogging sperres, og dine forpliktelser om betaling til oss vil bli overført til Intrum for videre oppfølging.
8. Lånekassen
For å kvalifisere til støtte fra Lånekassen, må det tegnes semester- eller helårsavtale. Perioden mellom oppstart og eksamen må være minimum 4 måneder. Det er et krav at du jobber og viser progresjon i ASK for å opprettholde støtten. Se www.lanekassen.no for fullstendige betingelser.
Dersom du unnlater å følge opp avtalen ved for eksempel å ikke betale skolepengene eller ikke jobber med fagene, er vi pliktige til å melde avbrudd til Lånekassen, og utbetalinger derfra opphører. Avbrudd fritar deg ikke fra avtalen med ASK, og skolepengene må betales i sin helhet i henhold til punkt 6 i disse vilkårene.
Det tilkommer en avgift på kr 980 pr påbegynte semester (semesteravgift), som må være betalt før Lånekassen utbetaler støtte.
9. Angrerett
For alle kjøp gjelder angrerett og du kan gå fra avtalen innen 14 dager etter kjøpet. Dersom du velger å ta i bruk tjenesten i angrefristperioden og bruker tjenesten utover en normal progresjon på 15% i perioden anser vi at du har tatt produktene i bruk og angrefrist bortfaller (angrerettloven § 22, 3). Du finner skjema for å angre kjøpet her.
Ved kjøp av fysiske produkter må varen returneres til ASK sin adresse, Søndre Tollbodgate 3, 9008 Tromsø, før en tilbakebetaling kan gjennomføres. Pakken må merkes med «Angrerett» i tillegg til fullt navn, adresse og telefonnummer. Det fysiske produktet må være ubeskadiget og returneres i hel original-emballasje dersom annen returemballasje ikke er vedlagt. Kunden må betale returkostnad for fysiske produkter ved en eventuell angrerett.
10. Endringer
Vi arbeider hele tiden for å forbedre undervisningsopplegget i ASK. Hvis vi øker prisen uten at det skyldes vanlig prisstigning eller nye avgifter, eller vi gjør andre endringer som gjør at undervisningsopplegget blir mindre attraktivt for de som bruker den, gir vi deg minst en måneds varsel, og da kan du velge å si opp avtalen. Av og til vil vi oppdatere vilkårene. Hvis vi gjør endringer av betydning for deg, vil du bli varslet.
11. Oppsigelse
En semester- eller helårsavtale er bindende, det vil si at avtalen ikke kan sies opp, og innbetalte skolepenger refunderes ikke.
12. Avbrudd
Avbrudd ved sykdom eller plutselig hendelse. Dersom du blir syk eller kommer i omstendigheter som gjør at det blir umulig å gjennomføre studiene må du melde det til oss uten ugrunnet opphold med dokumentasjon fra lege. Melding om dette skal sendes til oss med dokumentasjon på epost: info@askundervisning.no.
Ved avbrudd betaler du for den tiden du har hatt tilgang til studieopplegget inntil melding om avbrudd er mottatt og godkjent. En avkorting av skolepengene kan gis for den tid som gjenstår av studiet.
13. Kontakt
For å kontakte ASK, bruk chat på våre hjemmesider, epost info@askundervisning.no, eller ring oss på 48 38 60 30.
Versjon 1.8 01.02.2025