Lars, 20 år

Studerer:
Fysikk 2

Jeg studerer datateknologi ved NTNU i Trondheim og bruker store deler av hverdagen på studiene.

I tillegg er jeg aktiv i studentorganisasjonen Abakus der vi arrangerer både faglige og sosiale aktiviteter for studentene.

Det gir en fin balanse mellom det faglige og det sosiale, men gjør også at dagene blir ganske fulle. Derfor var det viktig for meg å kunne legge opp undervisningen i Fysikk 2 på en måte som passet inn i timeplanen min. 

Lars sitt fag: 

Fysikk 2

Måtte øke karaktersnittet

Jeg ønsker å bytte studium til Industriell økonomi og teknologiledelse, og trenger derfor ett realfagspoeng til. Det får jeg ved å ta Fysikk 2 ved ASK.

Læring uten stress

Videoundervisningen på ASK fungerte veldig godt. Den var ryddig, strukturert og rett på sak. Jeg likte at videoene var korte nok til å holde konsentrasjonen oppe, men samtidig grundige nok til å gi meg den forståelsen jeg trengte. Når jeg stod fast, kunne jeg enkelt spole tilbake og se gjennom deler på nytt. Det å kunne lære i mitt eget tempo, samt å jobbe med faget når jeg selv hadde tid, var helt avgjørende.

Jeg benyttet meg av muligheten til å melde meg på prøvemuntlig, og det var veldig nyttig. Jeg fikk konkret og konstruktiv tilbakemelding på både hva som var bra, og hva jeg burde jobbe mer med. Selve påmeldingssystemet var enkelt, og alt foregikk digitalt. Det gjorde det veldig lavterskel å få evaluert hvor jeg stod, uten at det krevde mye organisering. Det var et chatteforum inne på ASK der jeg kunne stille spørsmål og få svar fra faglærer. Videre kunne man melde seg på leksehjelp der man da fikk et tidspunkt for møte med lærer. Det var veldig nyttig, spesielt da det nærmet seg eksamen.

Fysikk 2 - med kort tid til eksamen

Jeg startet å lese Fysikk 2 kort tid før eksamen, så jeg fulgte ikke den foreslåtte studieplanen slavisk. Jeg laget heller min egen plan som tok utgangspunkt i hvor mye tid jeg hadde igjen til eksamen og hva som måtte prioriteres. Det gikk fint, men jeg kan se for meg at studieplanleggeren, som ASK foreslo, hadde vært veldig bra hvis jeg hadde hatt mer tid til å følge opplegget fra starten av.

Jeg startet med Fysikk 2 i påsken, og det var helt perfekt. Jeg hadde noen rolige dager hvor jeg kunne konsentrere meg fullt og helt om faget. Det ga meg en veldig god start. Etter påske kombinerte jeg ASK-studiene med ordinære studier ved NTNU og jobbet med fysikken stort sett på ettermiddagene og kveldene. Først leste jeg læreboken, deretter så jeg videoene og til slutt løste jeg oppgavene i boken, samt eksamensoppgaver.

Prøvemuntlig hjalp veldig

Eksamenstreningen, og spesielt prøvemuntlig, var utrolig verdifull. Prøvemuntlig ga meg en konkret pekepinn på hvordan jeg lå an, og hva jeg måtte forbedre før selve eksamen. Det var også en fin måte å bli vant eksamensformen på, slik at jeg visste hva jeg gikk til på selve eksamensdagen.

"Oppgavene i eksamenstreningspakken var også relevante og dekket mange viktige deler av pensum."

Fikk toppkarakter!

Jeg synes det fungerte veldig godt å være nettelev. Det jeg likte best var fleksibiliteten og at alt var så godt organisert. Jeg kunne logge inn når det passet meg og jobbe effektivt. For meg, som hadde et ganske stramt tidsskjema, var det gull verdt. Portalen var oversiktlig, videoene var lett tilgjengelige, og prøveeksamen og tilbakemeldingene fra faglærer var relevante og profesjonelle.

Jeg er veldig fornøyd med resultatet på privatisteksamen. Jeg har aldri hatt Fysikk 2 før, så det var en bratt læringskurve. Det var intenst og krevde mye innsats, men jeg jobbet strukturert og fokusert hele veien og ble belønnet med toppkarakter. Jeg er glad jeg tok utfordringen!