Elias Bjørnevik portrettbilde

Elias, 22 år

Studerer:
Fysikk 1

- Da jeg skulle ta fag, falt valget falt på ASK først og fremst fordi prisen var lav, sammenlignet med Sonans hvor jeg tok fag tidligere.

Jeg ga det en sjanse og undersøkte hva ASK tilbød, og det så ut som ASK tilbød et svært ryddig og strukturert opplegg.

Elias fag:

Fysikk 1

- Helt siden jeg gikk på barneskolen har jeg vært skoleflink. Jeg var alltid den som fikk status som «den smarte», og den oppmerksomheten likte jeg. 

Da jeg begynte på videregående skole, havnet jeg i en klasse med et svært dårlig klassemiljø. For å illustrere: vi hadde en naturfagprøve der læreren regnet ut at snittet på prøven i klassen var på 1,66. 

Min innsats på skolen sank, og dermed gjorde karakterene mine det samme. Jeg hadde nok et snitt i underkant av karakteren 4 da jeg gikk ut. Jeg var ikke lenger «den skoleflinke», og det plagde meg. Jeg gikk et år folkehøgskole, og da jeg søkte studier, kom jeg ikke inn. 

Følelsen av å være den skoleflinke igjen

- Jeg hadde for dårlig karakter i nynorsk til å bli gymlærer. Jeg tok opp faget på Sonans siden det var den eneste privatistskolen jeg visste om på grunn av markedsføring. Jeg tok også opp biologi i tilfelle jeg skulle bli naturfaglærer.
 
Jeg fikk 6 i biologi og fikk følelsen av å være den skoleflinke igjen. Jeg som aldri hadde fått 6 i et teoretisk fag, fikk 6 i biologi! Det var sykt! Dette ga meg selvtilliten til å ta fysikk i fremtiden.

Ville bli god i fysikk

- Jeg begynte på en bachelor i faglærer i kroppsøving og idrettsfag i Elverum. Der følte jeg at det ikke var nok å gjøre av skolearbeid. Vennene mine som studerte for eksempel juss i Oslo og arkitektur på NTNU jobbet mye mer med skole enn meg, og jeg følte at jeg kasta bort tiden min eller at jeg gikk glipp av mye kunnskap. Jeg vurderte flere ganger å slutte på studiet. 

Tanken på å ta fysikk hadde slått meg flere ganger i løpet av høsten. Jeg hadde ikke fysikk fra før. Jeg interesserer meg for fysikk og jeg tenkte at det er litt status å være god i fysikk. Jeg orket bare ikke å ta opp fag ved siden av et fulltidsstudium. Da forplikter jeg meg til noe og fritiden faller i større grad bort. 

Grunnen var jo at jeg egentlig ikke trengte fysikk i utdanningen. Jeg gikk jo allerede på høyere utdanning. Jeg spurte meg selv om jeg liksom gå tilbake til vgs-fag? Jeg fikk meg en deltidsjobb, 20% stilling, men det var ikke nok. Jeg følte at jeg jeg hadde altfor mye fritid!

Fysikkeksamen dukket opp i drømmen

- Natt til 27. januar i år drømmer jeg at det plutselig er min tur til å ha eksamen i fysikk 1. Muntlig-praktisk eksamen altså. I drømmen fikk jeg 10 minutter til å forberede meg, jeg får litt panikk, siden jeg ikke vet noe som helst. Jeg har jo ikke studert fysikk, og nå skulle jeg ha eksamen?! Det gikk som forventet, jeg hadde ingenting å stille opp med. Det var en dårlig opplevelse, det en ubehagelig å stå på eksamen uten å ha noe å si. 

Den morgenen våknet jeg og fikk en innbilning om at jeg må melde meg opp til eksamen i fysikk. Så helt uten et behov for å ta faget sett i studiesammenheng, meldte jeg meg opp til eksamen rett før fristen. Jeg jobbet i timesvis i begynnelsen, bare for å rekke gjennom pensum før eksamen potensielt kunne komme. 

Jeg jobbet mer med fysikk enn med lærerstudiet, selv om fysikken hadde en studiebelastning på bare 34%, sammenlignet med mitt 100% lærerstudium. Muligheten for å bli lærer i fysikk eller naturfag har jeg nå begynt å tenke på, så jeg har bestemt meg for å ta fysikk 2 på ASK til høsten. 

Nå har jeg fått enda en deltidsjobb med en stilling på 30%, så da er det ikke mye fritid å klage på at man har for mye av!

Tok alle 71 quizene

- Jeg hadde etterhvert fått med meg at det var noe som het ASK. Jeg husker ikke akkurat hvordan jeg fant det ut, men jeg tror jeg har sett reklame i busskur, eller på Facebook eller noe lignende.
Jeg opplevde at læreren i ASK var rett på sak og engasjert i faget og ville at jeg skulle lykkes. Å sende mange spørsmål i “spørsmål og svar” forumet var ikke noe problem, jeg fikk raskt svar.

Videoundervisningene var korte og presise som ASK sa de skulle være. Null problem å se de om igjen ved senere anledning.
Jeg gjennomførte alle de 71 quizene det var i fysikk 1, som var knyttet til flere av videoene.

ASK tilbyr et komplett studieopplegg

- Jeg synes ASK tilbyr et komplett studieopplegg for privatisten. Her får vi korte og presise videoforelesninger, anbefalt leste sider i bok før vi ser videoer, quizer etter videoene og oppgaver som vi kan gjøre i boken i tillegg til løsningsforslagene. 

Etter hvert tema er det også et tankekart for å oppsummere. Det er også mulig å notere ved siden av videoene. Disse notatene kan man se på ved en senere anledning når man for eksempel ser videoen om igjen.
 

Det viktigste for meg med ASK er at jeg kunne studere når det passet meg best og at jeg kunne spørre lærer om alt jeg måtte lure på.