Andrea Nordtug portrettbilde

Andrea, 17 år

Studerer:
Kjemi 1

- Jeg valgte ASK fordi jeg hadde hørt mye bra om det. Jeg kjenner en som tok kjemi 1 med ASK og fikk toppkarakter. 
Da jeg fant ut at det var videoundervisning, quiz, oppgaver og innleveringer med mulighet for tilbakemelding og vurdering ble valget enkelt. 

I tillegg var ASK mye billigere enn de andre tilsvarende oppleggene jeg fant.
 

Andreas fag:

Kjemi 1

Tar kjemi på ASK siden skolen min ikke tilbyr faget


- Jeg tok Kjemi 1 fordi vi ikke har faget på den videregående skolen jeg går på. Jeg er avhengig av kjemi for å kunne gå medisin som er drømmestudiet. 

For å ikke miste førstegangsvitnemål tok jeg kjemien ved siden av videregående, slik at det kom på samme vitnemål.

Jeg hørte om ASK gjennom en bekjent som hadde brukt ASK undervisning til å ta kjemi 1 av samme grunn som meg. Hun var veldig fornøyd.
 

- Tilbakemeldingene fra lærerne på innleveringene hjalp meg å repetere og sjekke at jeg hadde forstått pensum, sier Andrea.

Tilbakemeldingene fra lærer var avgjørende

- Jeg benyttet meg ikke av muligheten til å ha møter med lærer, selv om jeg kanskje burde ha gjort det. Jeg tok faget med en venninne og vi jobbet godt sammen eller spurte eldre søsken som kunne temaene. 

Likevel var tilbakemeldingene fra lærer på innleveringene avgjørende, fordi jeg fikk testet og repetert stoffet, i tillegg til å få det sjekket at jeg hadde forstått ting riktig. 

I tillegg var quizene etter videoene noe av grunnen til at jeg ikke trengte møte med lærer, fordi allerede rett etter undervisning fikk jeg testet kunnskapen og hva jeg hadde fått med meg og ikke.

Veldig lærerikt med regneeksempler og lab på video

- Jeg syns videoundervisningen var veldig bra. Den var kort og presis og tok for seg alle de viktige temaene. I tillegg leste jeg sidene i boka som var skrevet opp til emnene så jeg fikk det repetert. 

Det at det var quiz etter hver video gjorde det enkelt å sjekke om man hadde fått med seg det som var viktigst. I tillegg syns jeg det var veldig bra at det ikke kun var forelesninger men også gjennomgang av regnestykker og lab. 
Enkel tilgang på løsningsforslag og fasit på oppgaver som skulle gjøres gjorde det også enkelt å se om en hadde forstått stoffet.

Spole, pause og se om igjen til det sitter 

- Det positive med videoundervisning er jo at man kan se det til det sitter: spole, pause og se om igjen. I tillegg hadde videoene gode slides jeg tok skjermbilde av, fordi det er lettere å huske figurer og bilder enn bare brødtekst i notatene. 

Jeg fylte også inn notater fra sidene i boka dersom noe ikke var med i videoundervisningen, for å kunne det lille ekstra til eksamen.

Score på quizene er motiverende

- Jeg testet kunnskapen min med quizene som hørte til videoundervisningene. Det at man fikk score og pallplass på quizen var motiverende, fordi da var det lærerikt å ta quizene om igjen til full score. 

Da er det enklere å luke bort småfeil eller ting man har glemt. Jeg syns quizene var motiverende og lærerike.

Fant ofte svar i forumet slik at jeg slapp å spørre

- Jeg syns ASK tilbyr et komplett studieopplegg ettersom det er tilgang til videoundervisning, quizer, oppgaver, lesestoff, mulighet for innleveringer med tilbakemelding og karakter, møte med lærer og leksehjelp. 

I tillegg er det til god hjelp at spørsmål som har blitt stilt av andre studenter/elever er sortert etter videoene/pensumet man er i, slik at jeg ofte fant svar fra lærer uten å måtte spørre selv. 

Lett å planlegge med studieplanleggeren

- Det var avgjørende for meg å kunne få tilbakemelding fra lærer og karakter for å vite sånn ca. hvordan jeg lå an i faget og får å vite hva jeg trengte å jobbe med. Disse innleveringene ble også god repetisjon og notater til eksamen. 

Studieplanleggeren var også veldig bra, det gjorde det enkelt å vite hvor mye jeg måtte jobbe med kjemi ved siden av videregående og gjorde at jeg lå godt an og hadde masse tid til repetisjon før eksamen. 

Jeg skal også ta Kjemi 2 som privatist og det er INGEN TVIL om at jeg skal bruke ASK igjen.